Letisko Poprad má (asi) novú linku

Autor: Jozef Herčko | 27.3.2014 o 20:44 | Karma článku: 4,36 | Prečítané:  1079x

Dnes cestou zo služobnej cesty som v rádiu začul správu, že bude nové letecké spojenie Poprad – Riga. V správe ani zmienka o tom, kto bude linku realizovať, ani o tom aká bude týždenná frekvencia, proste nič. Keďže som fanúšik lietania a osobne by som chcel čo najviac destinácií zo Slovenska, pozrel som sa na to J.

Na letisku Poprad-Tatry uskutočnila tlačovka štátneho tajomníka Ministerstva dopravy pána Palka o novej linke do Popradu z Rigy. S veľkou slávou sa informovalo o tom, že keď sa už letisko (bez akejkoľvek pravidelnej linky a s ani nie 25 tisíc prepravenými cestujúcimi za rok [1]) zrekonštruovalo, bude mať aj pravidelnú linku. Okrem štátneho tajomníka na tlačovke vystúpil aj riaditeľ cestovného ruchu kraj Prešov pán Sýkora o tom, ako organizácie cestovného ruchu prispejú na túto linku. Odôvodnenie je jasné, počet cestujúcich z Lotyšska do Tatier sa v ostatných rokoch znásobil. Žiaľ, informácia o tom, koľko Lotyšov si našlo cestu do Tatier neodznela. Pre ilustráciu, ak v roku 2012 prišlo 200 Lotyšov a v roku 2013 600, je to trojnásobný nárast (čo nie je ako absolútne číslo zlé). Čiže suma sumárum, budeme mať linku do Rigy, lebo cestujúcich je veľa... A to nehovoríme o tých, ktorí chcú v Rige len prestúpiť.

Dajme si pár čísel. O novej linke sa hovorí, že by mohla byť prevádzkovaná niektorými z nasledovných lietadiel: Q400 NG Bombardier (max 76 pasažierov), Boeing 737-500 (max. 120 pasažierov) a Boeing 737-300 (max. 142-146 pasažierov) [2]. V prípade, že by boli linky prevádzkované 1x týždenne, ako bolo prezentované, počas zimného letového poriadku (od 15.12. do 15.3.) by letecká spoločnosť bola schopná prepraviť maximálne 1898 pasažiarov (vychádzam z 13 týždňov zimného letového poriadku a 146 pax na palube). Tu je utópiou počitať s load factorom na 100%, reálnejšie by som uvažoval priemerne s 80 %. To znamená 1518 pax. Otázkou zostáva, či k nám za zimu príde 1500 Lotyšov...

Všetko znie tak krásne. Má to ale niekoľko „chýb krásy“:

1. Letecká spoločnosť airBaltic túto linku nepotvrdila. Jej zástupcovia hovorili „len“ o záujme o túto linku, ale nie o definitíve (na rozdiel od našich zástupcov). V dnešnej dobe sa ani nie je čomu čudovať, v obchode platí pravidlo, kým nie je zmluva podpísaná, nič „neexistuje“.

2. Vedenie letiska hovorilo o trojročnom fungovaní linky. V dnešnom leteckom (a nielen v ňom) platia isté pravidlá. Pokiaľ biznis nie je výnosný, končí sa s ním. Tri roky sú veľmi dlhá doba, aby sa dalo hovoriť o udržateľnosti realizácie tejto linky. Povedzme si pravdu, koľko nás bude stáť realizácia tejto linky, keď bude podpísaná zmluva o prevádzkovaní?

3. Prečo sa hovorí len o Lotyšoch smerujúcich na Slovensko? Zaujímal sa niekto pri spustení tejto linky aj o Slovákov cestujúcich do pobaltských krajín (resp. ako hovoria predstavitelia letiska a Ministerstva na sever a východ)?

Na záver mi dovoľte pár otázok (úvah):

- Prečo Ministerstvo a Letisko informovali o linke v štádiu, keď vôbec ani nemusí byť? Čo by sa stalo, keby teraz airBaltic zvýšil svoje očakávania? Budeme schopný ich naplniť? Alebo len teraz v túto chvíľu sa nám táto informácia hodila, tak sme ju pustili do sveta a kašleme na dôsledky.

- Potrebujeme vôbec toľko medzinárodných letísk? Pokiaľ mám správne informácie, SR má momentálne tieto medzinárodné letiská: Bratislava, Piešťany, Žilina, Sliač, Poprad, Košice. Z toho dva (resp. čoskoro tri) budú mať aspoň jednu pravidelnú linku. Je potrebné aby mali 2 medzinárodné letiská vo vzdialenosti cca. 130 km?

- Má význam dotovať letecké linky s minimálnou kúpyschopnosťou pre zahraničné letecké spoločnosti? Nebolo by lepšie dotovať linky radšej slovenských dopravcov. Áno, možno oponovať, že na Slovensku nemáme leteckú spoločnosť prevádzkovať pravidelné spojenia. Ale keby sme oslovili slovenské chartrové spoločnosti, možno by niektorá z nich mala záujem o prevádzku dotovanej linky...

Na záver by som pár slov aj k pani Denise Thompsonovej, žijúcej na Britských ostrovoch, ktorá má svoje podnikateľské aktivity aj pod Tatrami [3]. Údajne rozbehla petíciu za oživenie popradského letiska a nevie si vysvetliť, prečo sa linka Porpad-Londýn nedá obnoviť iným dopravcov. Možno by pre pani podnikateľku stálo za uváženie, že keď sa iný dopravcovia nehrnú do tejto linky, asi nebude taká výhodná ako ju vidí ona (nepodnikajúca v leteckej preprave). Okrem toho, odvtedy ako sa zrušila linka Poprad-Londýn sa z Lutonu lieta do Košíc (už spomínaného 130 km vzdialeného letiska).


Zdroje:

[1] http://www.airport-poprad.sk/o-letisku.php?lang=sk&data=statistiky

[2] https://www.airbaltic.com/en/fleet

[3] http://poprad.korzar.sme.sk/c/7150300/novu-linku-z-popradu-do-rigy-dopravca-nepotvrdil.html

http://www.aktuality.sk/clanok/250003/na-letisko-poprad-tatry-pride-nova-pravidelna-linka-z-pobaltia/

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?